Mine flyaktiviteter opp gjennom årene.

Cornell PT19
Dette var flyet jeg fikk mine første flytimer med i 1957. Flytypen er Fairchild Cornell PT19, som tilhørte Stavanger Aeroklubb. Klubben benyttet militære piloter stasjonert ved Sola Flystasjon; her var det ingen "slinger i valsen". Masse lange regler og sjekklister måtte kunnes på rams,...
Cornell PT19 Dette var flyet jeg fikk mine første flytimer med i 1957. Flytypen er Fairchild Cornell PT19, som tilhørte Stavanger Aeroklubb. Klubben benyttet militære piloter stasjonert ved Sola Flystasjon; her var det ingen "slinger i valsen". Masse lange regler og sjekklister måtte kunnes på rams,...
Fairchild PT 19 Cornel (på forrige bilde) er tilbakeført til fargene det hadde i Little Norway under krigen.Flyene ble deretter overført til Luftforsvaret i Norge og brukt som primært skolefly til midten av 50' årene. Deretter ble de fleste flyene tilført Norsk Aero Klubb, og Stavanger Areoklubb fik...
Fairchild PT 19 Cornel (på forrige bilde) er tilbakeført til fargene det hadde i Little Norway under krigen.Flyene ble deretter overført til Luftforsvaret i Norge og brukt som primært skolefly til midten av 50' årene. Deretter ble de fleste flyene tilført Norsk Aero Klubb, og Stavanger Areoklubb fik...
PIPER J3 CUB LN-BWP
(også kjent som LN - Brandy Whiskey Pjolter)

Motor. Firesylindret motor på 90 HK. Denne motoren gir flyet en marsjfart på 80 Knop, som tilsvarer 148 km/t.

Enn bensintank, som rommer 68 liter, er montert bak instrumentbrettet, så den som sitter i forsetet har den prinsipielt i f...
PIPER J3 CUB LN-BWP (også kjent som LN - Brandy Whiskey Pjolter) Motor. Firesylindret motor på 90 HK. Denne motoren gir flyet en marsjfart på 80 Knop, som tilsvarer 148 km/t. Enn bensintank, som rommer 68 liter, er montert bak instrumentbrettet, så den som sitter i forsetet har den prinsipielt i f...
Fra forsetet i Cub'en.
Legg merke til pinnen som stiller opp fra senter av instrumentbrettet. Den går gjennom et rør i bensinllokket og ender i en kork  Denne flyter opp og ned - og er flyets bensinmåler!
Nesten umulig å få feil på dette systemet, og du ser indikatoren hele tiden. Herlig enkelt og s...
Fra forsetet i Cub'en. Legg merke til pinnen som stiller opp fra senter av instrumentbrettet. Den går gjennom et rør i bensinllokket og ender i en kork Denne flyter opp og ned - og er flyets bensinmåler! Nesten umulig å få feil på dette systemet, og du ser indikatoren hele tiden. Herlig enkelt og s...
Mitt første fly, Piper Cub LN-BWP havarerte under landing på Eggemoen - blåste av banen og havnet på en tysk tanksperring (Hitlerkors) som lå gjemt i buskene.
Det kunne blåse opp uventet   kraftig på varme ettermiddager.

Flyet kom tilbake fra brannvaktflyvning. Ingen av de to ombord ble skadet, men...
Mitt første fly, Piper Cub LN-BWP havarerte under landing på Eggemoen - blåste av banen og havnet på en tysk tanksperring (Hitlerkors) som lå gjemt i buskene. Det kunne blåse opp uventet kraftig på varme ettermiddager. Flyet kom tilbake fra brannvaktflyvning. Ingen av de to ombord ble skadet, men...
Sleping av seilfly fra islagt vann ved Fagernes, med Piper Cub LN-BWP på skiunderstell.
Sleping av seilfly fra islagt vann ved Fagernes, med Piper Cub LN-BWP på skiunderstell.
Illustrasjonsbillede av Piper Tri-Pacer lik min: Bilde av SE-CLB - som ble til LN-SAH i norsk register - kommer når jeg får tak i bilde.
Illustrasjonsbillede av Piper Tri-Pacer lik min: Bilde av SE-CLB - som ble til LN-SAH i norsk register - kommer når jeg får tak i bilde.
Tri Pacer LN-SAH;
Helge Nilsen og jeg skal opp for å lokalisere omkring en meldt skogbrann.
Tri Pacer LN-SAH; Helge Nilsen og jeg skal opp for å lokalisere omkring en meldt skogbrann.
Cessna 150 LN-TSS  kjøpte jeg av Thor Solberg Aviation på Jarlsberg flyplass. Den ble  vesentlig brukt som skolefly, og som reserve for skogbrannflyvningen. Den var en stabil sliter for meg gjennom nesten hele tiden jeg drev fra Eggemoen. Da hadde den nær 6000 timer totaltid, som er ganske mye for e...
Cessna 150 LN-TSS kjøpte jeg av Thor Solberg Aviation på Jarlsberg flyplass. Den ble vesentlig brukt som skolefly, og som reserve for skogbrannflyvningen. Den var en stabil sliter for meg gjennom nesten hele tiden jeg drev fra Eggemoen. Da hadde den nær 6000 timer totaltid, som er ganske mye for e...
PIPER TRI PACER LN-SAH:
All drivstoffylling fra fat og pumpeskjer må utføres gjennom trakt med skinnfilter.  Jeg holder trakten og formannen i Ringerike Flyklubb Helge Nilsen (senere Bergom) har  jobben med sveivepumpen.

Se nøye på bildet. Det viser Piper TriPacer'en uten registreringsbokstaver på ...
PIPER TRI PACER LN-SAH: All drivstoffylling fra fat og pumpeskjer må utføres gjennom trakt med skinnfilter. Jeg holder trakten og formannen i Ringerike Flyklubb Helge Nilsen (senere Bergom) har jobben med sveivepumpen. Se nøye på bildet. Det viser Piper TriPacer'en uten registreringsbokstaver på ...
Vinteren var ofte hard på Eggemoen.  Flymotorer (luftkjølte) bruker tykk motorolje, (SAE W50), og krever forvarme ved svært lav temperatur. Det føles som du stikker peilepinnen i smør!
Uten strøm tilgjengelig, kunne en blåselampe,  et blikkrør og et ullteppe  utføre mirakler som hurtig motorvarmer!
Vinteren var ofte hard på Eggemoen. Flymotorer (luftkjølte) bruker tykk motorolje, (SAE W50), og krever forvarme ved svært lav temperatur. Det føles som du stikker peilepinnen i smør! Uten strøm tilgjengelig, kunne en blåselampe, et blikkrør og et ullteppe utføre mirakler som hurtig motorvarmer!
Jeg skrur ned  fortøyningsskrue. Bare sandbunn på Eggemoen
Jeg skrur ned fortøyningsskrue. Bare sandbunn på Eggemoen
Cessna 182 Sjylane LN-TSN
Dette er etter at jeg lakkerte det i samme farger og staffering som LN-TSS. (Bildet ved siden av viser det i originalutførelsen)
Flyet hadde stor 6 sylindret motor, og reisehastigheten var 240 km/t. ved 65 % motorsetting.
Et herlig fly. Jeg møtte min kone ved en flyvning me...
Cessna 182 Sjylane LN-TSN Dette er etter at jeg lakkerte det i samme farger og staffering som LN-TSS. (Bildet ved siden av viser det i originalutførelsen) Flyet hadde stor 6 sylindret motor, og reisehastigheten var 240 km/t. ved 65 % motorsetting. Et herlig fly. Jeg møtte min kone ved en flyvning me...
Dette ble etterhvert et kjent syn for meg. Her er det Cessna 182 LN-TSN som er klar for transport til flyverksted, etter et havari i Hallingdal.
Opp gjennom årene ble det en del "hendelser" av denne typen, som krevde transport til flyverksted. Jeg fikk  god trening i å demontere og laste for transpo...
Dette ble etterhvert et kjent syn for meg. Her er det Cessna 182 LN-TSN som er klar for transport til flyverksted, etter et havari i Hallingdal. Opp gjennom årene ble det en del "hendelser" av denne typen, som krevde transport til flyverksted. Jeg fikk god trening i å demontere og laste for transpo...
Piper 151 Warrior, LN-FAE  ( ill. bilde av identisk fly, samme farger)
Flyet ble kjøpt som sameie med Gabriele Dreyer.
Piper 151 Warrior, LN-FAE ( ill. bilde av identisk fly, samme farger) Flyet ble kjøpt som sameie med Gabriele Dreyer.
Instrumentbrettet Cessna 172 Skyhawk LN-ASP
Instrumentbrettet Cessna 172 Skyhawk LN-ASP
Instrumentbrettet Cessna 177 Cardinal (Ln-HHD og LN-BEX)
Instrumentbrettet Cessna 177 Cardinal (Ln-HHD og LN-BEX)
Cessna Cardinal C-177 LN-BEX. Guttene på bildet er familie på besøk fra Finland, og tatt på Sola før vi tok en tur til Folgefonna. Noen uker senere havarerte jeg med dette flyet...
Cessna Cardinal C-177 LN-BEX. Guttene på bildet er familie på besøk fra Finland, og tatt på Sola før vi tok en tur til Folgefonna. Noen uker senere havarerte jeg med dette flyet...

Flytt musepilen inn på bildet for å stoppe fremvisningen midlertidig. 

Dobbelklikk for å få fram hele bildeteksten