NOR-FLY, Hovedkontor i Hønefoss og Teknisk base på Eggemoen:  Kjempe-sponsor for både Ringerike Flyklubb og meg!

Nor-Fly var et norsk flyselskap som drev flyfotografering fra Eggemoen flyplass med oppdrag for Norges Geologiske Oppmåling.Flyparken var tre Beech 18. Senere ble to av disse bytter ut med Aero Commander 680.

De drev også med magnetometriske undersøkelser av norsk kontinentalsokkel i forbinderle med olje- og malm kartlegging.Her brukte de en fire motors De Havilland Heron, supplert senere med to Piper Aztec. Oppdragsgiver her var landets sentrale institusjon for kunnskap om berggrunn og mineralressurser, NGU.

De hadde også en Piper Supercub til skråfotografering, som senere ble byttet ut med andre småfly. 

Nor-Fly var i full virksomhet hele tiden jeg bodde på Ringerike, og ble en del år senere solgt til et annet flyselskap.

Ringerike Flyklubb fikk hjelp på alle mulige måter fra Nor-Fly.

Klubben ble startet basert på leie av deres Piper Supercub når denne ikke var østlandet rundt på foto oppdrag.

Klubben vokste og hadde behov for å kunne diponere eget fly fulltid. Jeg kjøpte en Piper Cub som Ringerike Flyklubb fullt ut fikk  disponere. Dette hadde vi aldri fått til uten fortsatt hjelp fra Nor-Fly! Vi fikk til og med sette opp en enkel hangar på en av sideveggene til deres bygning, for en periode. Helt gratis!

Nor-Fly hadde tre Aero Commander 580 som ble benyttet til vartikalfotografering.

Nor-Fly hadde tre Aero Commander 580 som ble benyttet til vartikalfotografering.

Personell fra NOR FLY på Eggemoen.

Til venstre er sjefsmekaniker Eskild Thunberg, som var min mentor i alt flyteknisk, Han gjorde også en formidabel innsats  for å holde Ringerike Flyklubb trygt på vingene - helt på dugnad. Han ble også etterhvert en av mine nærmeste venner.

I midten sitter flyger Arne Golberg, Han var den mest brukte instruktøren i kluben. Jeg lærte alt om bush-flyvning, flyvning på ski og andre spesielle teknikker fra han.

Til høyre fotograf Heltberg fra hovedkontoret i Hønefoss. Her ble resultatene fra kartfotografering fra flyene prossesert og klargjort for levering til Norges Geografiske Undersøkelse, NGU.

Start oljeleting for Nor_Fly

Start oljeleting for Nor_Fly

Til venstre Eggemoen som jeg husker den, til høyre i 2017. Området er solgt til privat firma, som har utviklet og bebygget flyplassen på en dyktig måte. Men sjarmen med en levende og aktiv flyklubb

Til venstre Eggemoen som jeg husker den, til høyre i 2017. Området er solgt til privat firma, som har utviklet og bebygget flyplassen på en dyktig måte. Men sjarmen med en levende og aktiv flyklubb "i villmarka" er nok nå erstattet med andre operasjonsformer - som har sine nye kvaliteter.