Fotoalbum

1964 Ford Falcon Sprint
1964 Ford Falcon Sprint
1974 FORD LTD
1974 FORD LTD

 

OVER ER KJØRETØY JEG HADDE GJENNOM ÅRENE, I NOENLUNDE RIKTIG REKKEFØLGE:              

                    Hold musepilen inne på bildet for midlertidig stopp av fremvisningen.

                    Samlet bildeoversikt nederst på siden.

                    Noe er illustrasjonsbilder, men av helt identiske biler, farger etc.)

                    Min tidlige interesse for alle slags farkoster har holdt seg videre opp gjennom livet, og jeg er still

                  going strong.

 

 

LITT TØRRTRENING MED BILKJØRING MÅTTE TIL FØRST:

Min bror og jeg lov til å høre på bilradioen i DeSoto'en (-48 mod) når vi var på besøk i distriktet - og var lei av alt voksenpratet. Disse radioene slukte strøm, og vi fikk derfor lov å starte motoren for å hindre at batteriet ble tømt. Jeg følte meg stoor, nesten som en liten voksen, og glemte at jeg ennå gikk med knebukser!

Jeg g fikk tidlig sitte i fanget eller tett ved siden av far, og gradvis lære å styre DeSoto'en. Etter en tid hadde jeg lært dette tilstrekkelig, men jeg fikk selvsagt ikke prøve utover dette, men ...

 

SENERE: PRAKTISK KJØRETRENING MÅTTE JO OGSÅ FIKSE PÅ EGENHÅND, LENGE FØR JEG VAR 17 ...

Jeg må nok innrømme at følgende aldeles ikke var pent gjort mot min snille far: For å komme litt videre med opplæringen min måtte jeg jo klare meg selv ;-)  jeg var langt for ung til lovlig øvelseskjøring.

  En liten nabogutt klarte å komme under gummiremsen på vippeporten til far sin garasje, og så sette smekklåsen åpen. Far og mor på kino eller noe annet, og jeg hadde bilen for med selv. -

Det var bare en hake ved opplegget. Selv om det var mørkt, ville nok mange gjenkjenne bilen før jeg var kommet ut av Sandnes, og stusse litt på å se et mindre hode som profil bak rattet. Selv om jeg bare var bare 14 år, begynte jeg derfor å bruke hatt (fylt med mye avisinnlegg) ved disse «kjøretimene» I mørket var det en gang en kjenning av far som hilste med hatten. Jeg besvarte hilsenen etter beste evne, og alt gikk som det skulle.

 Alt gikk også bra videre inntil jeg engang møtte en politimann. Han gikk plutselig ut Gamlevegen på Forus og viste meg en rød ring. Politikontroll! Det hjalp ikke å overlevere fars førerkort sammen med vognkortet - samtidig som jeg var veldig opptatt med å lete etter noe imaginært i hanskerommet. Han mente dessverre at personen på bildet nok var litt eldre enn det han hadde skimtet av meg.

Da politimannen etterpå skulle kjøre DeSoto'en tilbake til Sandnes, ristet hele bilen da han forsøkte å starte kjøringen (= halvautomat med Fluid Drive, he, he) Jeg sa selvsagt ikke noe. Det var en enorm trøst da han pent spurte om jeg ville hjelpe han ved å kjøre bilen hjem!     Tenk deg;: Politiet klarte ikke kjøre denne bilen - som jeg nå var tatt for ikke å ha lov til å kjøre!        Far var selvsagt skuffet over meg, og jeg skamfull, men for ung til å forstå hvor tungt han opplevde dette, og hvor såret han var.

 

MOTORSYKKEL

Det var også mye motorsykkel kjøring. Først var det å låne mor sin Tempo Handy - som vi (jeg og min bror) hadde overbevist henne om at hun trengte. Hun ble livredd da vi skulle lære henne å kjøre den. Resten forstår du nok...

Deretter hadde jeg noen Tempo lettvektere som jeg også kjørte Moto-cross med. Mange av mine kamerater hadde motorsykkel, og vi hadde mye morro sammen.

Syklene vokste til to Harley Davidson av største kaliber; litt kjøp og salg. Det gikk seint med å bli gammel nok sertifikat for tung motorsykkel, men nå hadde jeg i hvert fall lettvekt sertifikat. Jeg mente det fikk holde for Harley'ene også - og det gjorde det, så vidt!

ENDELIG ALENE BAK RATTET

Så kom lappen på min 18 års dag - hadde bare 30 minutter ved kjøreskolen! Jeg hadde mye øvelseskjøring med eldre kamerater, året etter jeg fyllte 17 år. Nå hadde jeg selv lov å kjøre både stor motorsykkel og bil, og det var nesten like spennende.

Jeg fikk låne DeSotoen av far, både sent og tidlig, og kjørte med mine venner, noen stillte også med egne biler. Mange herlige minner fra denne tiden. Den strømslukende bilradioen kom på straks det ver sent nok til å få inn Radio Luxemburg.    

En kveld hadde jeg kjørt en veninne hjem, altfor sent. Vi koste oss likevel en stund med musikk fra bilradioen. Jeg ble lettere distrahert av denne kosingen, glemte batteriet, og datteren på gården måtte vekke faren - for å gi meg starthjelp med traktoren, midt på natta!

Han var ikke sint, men absolutt ikke blid...😙

 

LITT AVANSERT KJØRING: SOMMERJOBBING

Litt kjøp og salg, samt sommerjobbing hos O.C.Østrått i 7 år finansierte det meste, men jeg ble nok også godt sponset hjemmefra. Her begynte jeg å kjøre trommelbil ved Blandeverket 3 ! uker etter jeg fikk førerkort - som dengang gjaldt for alle vektklasser. Det gikk bra - jeg veltet bare èn gang, og da var det underlaget på en anleggsvei som sviktet i en sving. Siste sommeren vikarierte jeg alene på kontoret, og tok imot alle betong bestillinger og satte deretter opp kjøredisponeringen for alle bilene. Det siste var ganske vanskelig, det gjeldt å disponere uten for mye dødtid for bilene og sjåførene, samtidig som presis levering til kundene var sikret.

 

 

Mine biler og motorsykler  opp gjennom årene: