HER STARTET DET!

JEG KJØPTE MITT FØRSTE FLY I 1965.

SIDEN BLE DET 17 ANDRE, GJENNOM NESTEN 40 ÅR  (2 av disse var dry lease)

 Kontakt med pressen var viktig: 

.

.

side 1

side 1

side 2

side 2

Jeg fant savnede skiløpere på Norefjell, 1974. Snøfokk gav dårlig sikt nede ved bakken.

Jeg fant savnede skiløpere på Norefjell, 1974. Snøfokk gav dårlig sikt nede ved bakken.

Start av skogbrannovervåkingen med fly i Norge.

I 1965 startet Ringerike Flyklubb skogbrann overvåking med fly, for første gang i Norge. 16 kommuner var med fra starten.

Etter noen år dekket vi heke OSLO, AKERSHUS og BUSKERUD fylker. Vi brukte to fly til patruljene.

Vi fløy opptil tre turer om dagen på en sydlig og en nordlig rute, foruten nattflyvning over Nord- og Østmarka i helgene når det var stor utfart og aktivitet i helgene. Flyene var merket "BRANNVAKT" på undersiden av ene vingen.På nattflyvning var dette belyst:

Vi "slokket" mange ulovlige bål ved sirkling i lav høyde - ellers var det å rapportere til patruljene på bakken. 

Litt problemer hadde jeg av og til - ikke alltid like lett å løse, så fort som ønskelig:

 

Havari med Cub'en under landing i sterk vind Eggemoen.

 

Men bare en god uke etter havariet med Cub'en, hadde jeg et nytt fly av typen JODEL 120 på plass:


Oddvar Korsvoll, eier av Norrønafly på Fornebu, formidlet salg av dette flyet til meg. Eieren var en elev ved hans trafikkflygerskole, og hadde tidligere kjøpt dette flyet for å samle rimelige flytimer. - Dette fungerte ikke godt nok i praksis. Løsningen ble at han også "fulgte med" flyet, og fikk gratis flytimer ved å fly brannvakt når det var behov for avløsning for klubbmedlemmene.

Vin - Vin løsning av beste sort.

 Se mer om skogbrannovervåkingen under egnen menyklapp   * BRANNVAKT FRA FLY

Senere fløy jeg dette flyet over til Sola, hvor Sola Flyklubb senere kjøpte det.


Jeg hadde da kjøpt et større og raskere fly med ekstra bensintank installert. Med fylle tanker hadde vi bensin for nærmere 7 timer.

Senere fløy jeg dette flyet over til Sola, hvor Sola Flyklubb senere kjøpte det.


Jeg hadde da kjøpt et større og raskere fly med ekstra bensintank installert. Med fylle tanker hadde vi bensin for nærmere 7 timer.

Senere fløy jeg dette flyet over til Sola, hvor Sola Flyklubb senere kjøpte det.


Jeg hadde da kjøpt et større og raskere fly med ekstra bensintank installert. Med fylle tanker hadde vi bensin for nærmere 7 timer, CESSNA 182 SKYLANE, LN-TSN :

Kommer snart mer / og morsom / inside informasjon om naboguttens store interesse for min Healey!

det er mer til denne historien.

1970. Utvidede kommentarer/opplysninger kommer senere.

1970. Utvidede kommentarer/opplysninger kommer senere.

Havari 6/6 1970.  TEKST KOMMER ETTER SOMMERFERIEN

Havari 6/6 1970. TEKST KOMMER ETTER SOMMERFERIEN "2018 :-) "
.
.
.
.
.
.
Havari 6 juni - og jeg og hadde erstatningsfly operativt for første brannvaktflyvning 12 juni!
Tilfeldigheter gjorde at det var samme pilot som ved forrige havari (se ovenfor)
Ogas denne gang var det eier av Oddvar Korsvoll i Norrønafly på Fornebu hjalp meg nok en gang ut av knipen som " Cowboy uten hest". Flyet ble også utmerket reparert på Norrønafly sitt verksted på Rakkestad.

punkter:

Årsak til motorsvikt pga fuelmangel

"God dag mann økseskaft" fra Havariseksjonen!

Flytting av flyet via Eggemoen; begrunnelse.

17/4-1972

17/4-1972