1924 FRANKLIN 11A Limousine. Bildet er tatt like før shipping til meg.

Franklin Company er en av de eldste bilfabrikantene i USA. De startet i 1901, og produserte biler helt fram til 1934. Deretter produserte de motorer til fly, og senere også til helikoptere. Det kjente helikopteret Bell-47  (MASH-filmene) hadde opprinnelig en motor konstruert og produsert av Maxwell; en videreføring av deres bilmotor! 

Franklin var kjent for høy kvalitet, og for sin innovative utvikling av bilene gjennom årene. Dette sto alltid sentralt i konstruksjonen:

  • Lav vekt, spesielt for de u-avfjærede delene
  • En god fleksibel ramme av laminert tre (ask)
  • Utstrakt bruk av aluminium, både i motor og karoseri.
  • Heleliptiske fjærer for maksimal kjørekomfort

 

og  og lette biler. Teknikken deres var progressiv og introduserte mange nye funksjoner. Wilkinson brukte en treramme laget av trelags laminert aske. Fordelene var to ganger; reduserer vekten av kjøretøyet og gir et bedre materiale for å absorbere støt.

Vanligvis kjent som en "Båtstang" på grunn av sitt avsmalne bakdekk, var denne 1925-serien 11 resultatet av Franklin's dristige bevegelse fra streng overholdelse av funksjon-over-form-design - Chief Engineer John Wilkinsons innflytelse siden Day One. Den parisiske designeren J. Frank deCausse ble ansatt av Franklin for å skape hele tilbudet til den nye serien 11. Resultatene var banebrytende med design så langt foran sin tid, de holdt seg nesten uendret i fire modellår. Mens deCausse-styling ga et kraftig utseende, beholdt Series 11 Franklins Wilkinson-følelsen - lett og smidig. Franklin styrehjul og foraksler ble etterspurt av racerbilbygger fra 1940-tallet for deres presisjon og lette vekt.

 

Serien 11 ble drevet av en seks-sylindret motor og hvilte på en 119-tommers plattform.

1925 Franklin Serie 11 1925 Franklin Serie 11 1925 Franklin Serie 11 Sport Runabout

Franklin Automobile Company i Syracuse, New York produserte luksusbiler fra 1902 til 1934. Franklin var den første fire-sylindrede bilen produsert i USA, og solgte 13 biler i 1902 på $ 1.100 hver. Det var en meget innovativ marque, banebrytende funksjoner fra lukkede kropper til aluminiumstemper og koblingsstenger.

 

J. Frank de Causse, som tidligere hadde jobbet for Rolls-Royce og Locomobile, designet denne karakteristiske serien 11 Sport Runabout, som representerer Franklin's move fra sin funksjon-over-form filosofi. Det nye designet var en del av et forsøk på å stimulere salget ved å gjøre Franklin til å virke mer som andre biler ved å legge til et vanlig radiator skall. De Causse utviklet hele tilbudet til den nye serien 11 og bidro til å etablere Franklin som leder av stil.

 

"I utseende og ytelse gir det en klar spenning - lang, lav, rasende og kraftig," utbrød annonsene, "forener smarthet, nåde og skjønnhet." Det tiltalende nye utseende kombinert med Franklins fortsatte engasjement for lette, smidige biler gjør denne bilen til en ekte perle. Den har en 199 kubikkmeter rett seks med forbedrede inntaks- og eksosmanifold og Stromberg OE-2-karburatorer. Den produserer 35 hestekrefter, og luftkjølingen støttes av en blåsere på forsiden, noe som tvinger luft via kanalarbeid nedover over sylinderens vertikale kjølefinner.

 

Av de 150.000 Franklinene som ble bygget før selskapet ble konkurs i depresjonen, anslås det at bare rundt 3.700 har overlevd.

1925 Franklin Series 11 1925 Franklin Series 11 1925 Franklin Series 11 Limousine

Denne bilen ble bygget for å introdusere J. Frank de Causse-designet serie 11-A-biler, som inneholdt en faux radiator skall, og en 32 hestekrefter inline 6-sylindret luftkjølt motor. American Limousine Company bygget denne limousine. Franklin Motor Car Company produserte biler fra 1902 til 1934 i Syracuse, New York. Unik blant Franklins, er alle sine biler ble luftkjølt. Selskapet følte at dette tillot dem å være mer pålitelige og lettere. Glemt av mange, tidlige Franklins var svært teknologisk avanserte. De var de første med 6 sylindere, først med automatisk tennplugg forhånd og den ubestridte lederen i luftkjølte biler. Selskapet solgte rundt 150.000 biler i løpet av 30 års eksistens. John Wilkinson forlot Franklin-selskapet (han designet den luftkjølte motoren), og noen sier det var på grunn av designen til J. Frank Causse. Med en falsk radiator grill som så ut av sted, og den økte vekten gjorde bilen mindre effektiv og ikke så tiltalende. H.H. Franklin, president for selskapet, likte å si at Franklin-biler er økonomiske, hadde mindre på dekkene, og forbruket mindre gass. H.H. Franklin grunnla selskapet i 1893 og ansatt den nevnte sjefingeniør John Wilkinson. Sammen dannet de et lag som skapte et luksusmerke som trives til, som mange selskaper, den store depresjonen. Denne Limousine er et godt eksempel på Franklin-merkevaren   ---------------------------------------------------------------

Franklin automobiles from their beginning in 1902 where considered very fine and dependable, often knows as the Doctor's car. Why? The Franklin's are air-cooled. No matter if you live in 50 below or 120 above temperatures, the Franklin was always dependable and never overheated, as was the case for all water cooled cars of the day. The management of Franklin was far more concerned with the performance durability and the reputation than the style of the cars. "Scientific light weight" was their motto.

 

Franklin was the largest user of aluminum in the world until 1920. In 1923, major dealers of the Franklin cars , lead by Ralph Hamlin, in Los Angeles, told Franklin, that if Franklin did not change the styling of the cars to "modern standards" the dealer network would drop the Franklin. With that threat, they hired famous French designer J. Frank De Causse to redesign the car. De Causse used a "fake" radiator shell and hood ornaments which was all the rage in the 1920s

 

As in all Franklin cars, it is air-cooled, had a wooden frame and is almost all aluminum, Franklin also had a reputation for being an easy and restful car to drive on long trips because of the very light spring on the foot throttle. This kept the right foot from getting tired.

 

Franklin innovasjoner

 

Franklin Automobile Company of Syracuse, New York - viser langsgående montering av fire sylinder motor.

Franklin Automobile Company var leder innen innovasjon. Franklin-bilene ble luftkjølt, [3] som ble betraktet som enklere og mer pålitelig enn vannkjøling. Selskapets annonser og brosjyrer forklarte at luftkjøling gjorde unna med "radiatorer, slanger, vannpumper og hodepine av" normal "motorkoking og frysing." [8]

 

I juli 1902 introduserte H. H. Franklin Manufacturing Company et konstant nivå forgasser. Det ble opprinnelig konstruert for å muliggjøre at en motor kunne operere gjennom store områder med hastighet og gass uten å endre kvaliteten på blandingen for å kompensere for et problem med tidligere forgasser hvor motorens hastighet var begrenset av mengden bensin som motoren trakk forskjellige mengder luft. [21]

 

Franklin-biler var teknologiske ledere, først med seks-sylindere (innen 1905) og senere samme år ble den første åtte-sylindrede motoren bygget av Wilkinson som forberedelse til "Vanderbilt Cup" -løpet ved å plassere to fire-sylindrede motorer i tandem. 22] Det automatiske gnistforløpet ble introdusert i 1907. [10] De var ubestridte ledere i luftkjølte biler på en tid da nesten alle andre produsenter hadde vedtatt vannkjøling som billigere og enklere å produsere. Før oppfinnelsen av frostvæske hadde den luftkjølte bilen en stor fordel i kaldt vær, og Franklins var populært blant folk som leger, som trengte en all-weather-maskin. [16] Begrensningen av luftkjøling var størrelsen på sylinderboringen og det tilgjengelige området for ventiler, som begrenset effekten fra de tidligere Franklinene. I 1921 førte en endring i kjøling, som flyttet viften fra å suge varm luft til å blåse kjølig luft, veien til den gradvise økningen i kraften.

 

 

H. H. Franklin Mfg. Co. - Franklin 4-sylindret vertikal luftkjølt motor - 17. august 1905

Bilen var lett, en kritisk determinant i en velfungerende bil for den tiden, gitt den begrensede kraften til motoren som var tilgjengelig. De fleste Franklins var tre-innrammet, selv om den aller første modellen i 1902 ble konstruert av en vinkeljernramme. Begynnelsen i 1928 vedtok de tyngre Franklin-modellene en konvensjonell presset stålramme. [23]

 

Franklins trerammer, sammen med full elliptiske bladfjærer, tilbød en "babybuggy" -rute over de uhuggede veiene på dagen. Wilkinson brukte en treramme laget av trelags laminert aske. Fordelene var todelt: reduserer vekten av kjøretøyet og gir et bedre materiale for å absorbere støt. [23]

 

Aluminiumskroppen var en del av John Wilkinsons obsessive søken etter den "vitenskapelige lette vekten" han forsøkte i alle Franklin-kjøretøy. [8] Lett aluminium ble brukt i antall, i den utstrekning at Franklin ble antatt å være den største brukeren av aluminium i verden. [10] Franklin tilbød "vitenskapelig lettvekt og fleksibel konstruksjon på et tidspunkt da andre luksuriøse biltillverkere lagde tunge maskiner." [3]

 

Gjennom 1915 var noen Franklin-modeller i stand til topphastighet over 105 km / t, og andre kunne gi 32 miles per US gallon (7,4 l / 100 km) under visse forhold. Det siste året med eksponerte ventiler i motoren, "med eksponerte punkter som skulle smøres hver dag ved middagstid, i henhold til bilens håndbok", var [10] 1914. Derefter ble ventiler innelukket i individuelle støvtette kamre eller "vippekasser ", smurt av oljebehandlede filtputer.

 

Endring i oljesystem

I 1912 introduserte Franklin en forandring i sin luftkjølte motor da de begynte å bruke en resirkulerende type oljesystem på alle, men 10-hestekrefter. I dette resirkuleringssystemet bæres oljen i en underbase som er boltet til den vanlige motorbase og blir tvunget av en drevdrevet pumpe gjennom individuelle ledninger til hver av hovedlagerene til motoren og til en sikte på dashbordet . "[24]. Designet av James Albert Smith, var designen kjent med det hele tatt-og beskrivende som "Smiths urinale".

 

Det var formålet med designerne til Franklin-motoren at dette oljingsystemet ikke bare reduserer muligheten for å røyke, men legger sterkt til økonomien til motoren, og gjennomsnittlig forbruk av olje i de nye modellene var mellom 400 til 500 amerikanske gal ( 1.500 til 1.900 liter, 330 til 420 imp gal). En bekvemmelighet med denne nye typen oljesystem var at lederne ble plassert utenfor motorbunnen, hvor de var lett tilgjengelige i tilfelle problemer. [24]

 

Doman's list of firsts

Carl Doman var Franklin Automobile Company sjefingeniør i selskapets siste dager. I 1954 citerte han en liste over Franklin først: [12]

 

Første 4-sylindret motor (1902). Original modell bygget i 1898.

Først i vitenskapelig lettvekt og fleksibel konstruksjon (1902).

Fundamentale egenskaper (1902), som for eksempel lett ukjent vekt, full elliptiske fjærer og luftkjøling, oppstod i første bil markedsført.

Først i ventil-i-hode sylinder (1902).

Først i gassregulering (1902).

Første flytmasseforgasser (19

It holds the distinction of being the first four-cylinder automobile produced in the U.S.

 

d:

e:

f:

g:

h:

i:

j:

k:

l:

m:

n:

o:

p:

q:

r:

s:

t:

u:

v:

w:

x:

y:

z:

ab: